Correct to train only you dominant side ?

Moet je je training nu voornamelijk toespitsen op je sterkste kant, of is het eerder omgekeerd en accentueer je best de training van je mindere kant om zo op quasi gelijk niveau te komen ? Elke persoon is verschillend en 1 oplossend antwoord zal niemand je kunnen geven. Ook bepaald de betreffende vechtsport heel wat in de keuze van je trainingsmethode. Maar je echt énkel op je beste zijde concentreren kan ik je alvast afraden. Anders dan bij een bokszak, heeft je tegenstander (meestal) ook een stel hersenen en zal hij snel doorhebben dat hij zijn verdediging voornamelijk op 1 kant moet richten. Anderzijds os het evenmin aangewezen overmatig je mindere kant trainen, want hierdoor beperk je de vooruitgang van de dominante zijde. Stof tot discussie dus, reacties en praktijkervaringen zijn altijd welkom ! Hieronder nog een stukje dat ik van Kickboxing.com haalde.

 “Is it correct to train only your dominant side ?”
Yes, but you are just half way right. The total equation is completed when bilateral motion of the body is strongly emphasized in martial arts training. The student is discouraged from favoring his dominant side, so that equal proficiency in skills on both the left and right sides is developed. Extra attention is devoted to the weaker side, with more repetitions, resistance, or time spent working that side.

Although it is best to learn a technique on the more proficient side, when practicing one should begin and end on the other, weaker side. This is important not only to avoid displaying a weakness to an opponent, but also to maintain a balance in the strength of muscles across the pelvis, back, and shoulders that help control the alignment of the spine. We may appear to be straight on the frontal plane, and have natural curves on the lateral, but a top view might indicate a twist in the relaxed position of the pelvis or shoulders. This can inhibit flexibility, or lead to a shearing effect of the vertebrae under a load or unusual stress.

From a self-defense point of view we also have to consider the situation where an injury might prevent us from using our “better” side. Also, it is scientifically proved that practicing on the less skillful side will improve the better one directly. Think about it . . . with both sides of the brain of course. Take care.

Source : kickboxing.com

~ door Bavo op oktober 11, 2006.

3 Reacties to “Correct to train only you dominant side ?”

  1. Hallo collega-fighters. Interessant onderwerp, ik heb er zelf ook al uren en uren mijn hoofd over gebroken. Hoe ik het zelf aanpak is 50/50 voor mijn beentechnieken en 75/25 voor m’n vuisten, waarbij 75 naar m’n sterkste kant uitgaat. Of dit de beste training is, durf ik niet zeggen. Mar ik vóél er mij wel het beste bij 🙂 O ja, ik ben een kickboxer.

    Groeten uit A’dam, en keep up the good work !!

  2. Om een rare vergelijking te maken; ik schrijf links en wat ik ook aan training zal doen, ik zal nooit zo goed met rechts kunnen schrijven als met links. Ik denk dus dat je je moet concentreren op de dominante kant. Dit betekent niet dat je je andere kant helemaal moet vergeten.

  3. Yeps, zo zie ik het ook ongeveer. Al is de benaming ‘dominante kant'(bij mij althans) ook aan enige nuance toe. Sommige trappen voer ik namelijk beter uit als ik rechts voor sta, terwijl mijn allround positie zeker links voor is. Maar goed, het is maar hoe je het bedoelt. Je kan het natuurlijk ook per techniek bekijken.

    Verder hebben linkshandige mensen ook wat voordeel bij het sporten in het algemeen, zij zijn rechtshandige tegenstanders gewoon, omgekeerd is dat niet het geval. Dus stel het maar dat je goed bedeeld bent Megin 😉

    Groet

Geef een reactie

 
